Het spelen op een gokkast wordt doorgaans afgeraden. Ze hebben een zeer hoog huisvoordeel en doordat er heel veel spelronden per uur worden gespeeld, is het gemiddeld verlies hoger dan bij welk casinospel dan ook. En toch spelen duizenden mensen dagelijks op gokkasten. Omdat het leuk is of omdat ze hopen een mega-jackpot te winnen.

Wie op een gokkast gaat spelen, zal in ieder geval moeten weten waar hij of zij aan begint. Om die reden vind je in dit artikel een aantal vragen ten aanzien van het spelen op een gokkast beantwoord.
Hoe werkt een gokkast precies?
Gokkasten waren vroeger mechanische spellen die werden aangedreven door hendels, veren en draaiende haspels. Moderne fruitmachines in fysieke casino’s hebben nog steeds de bekende hendel en de draaiende rollen, maar die zijn meestal gewoon voor de show.
De huidige gokkasten gebruiken door de computer gegenereerde willekeurige resultaten en tonen de rollen op de symbolen alleen voor de show. Daar zit een complete wiskundige berekening achter en die vertaald zich middels de RNG. Deze afkorting staat voor ‘Random Number Generator’, wat vrij vertaald ‘Willekeurige Nummer Generator’ betekent.
Random Number Generator
Elk symbool op de rollen van de virtuele gokautomaat is geprogrammeerd om een bepaald percentage van de tijd te verschijnen. Dit percentage is de weging voor dat symbool. Als je 10 symbolen hebt, kunnen sommige ervan geprogrammeerd zijn om 1/5 van de tijd te vallen, terwijl andere geprogrammeerd zijn om slechts 1/20 van de tijd te verschijnen. De rest kan worden geprogrammeerd om 1/10 van de tijd op te komen.
Het computerprogramma dat deze resultaten genereert, wordt een Random Number Generator (RNG) genoemd. Zo’n programma fietst constant door getallen – duizenden getallen per seconde. Elk van die cijfers komt overeen met de waarschijnlijkheid dat een symbool verschijnt.
Wanneer je aan de hendel trekt of op de draaiknop op een gokautomaat drukt, stopt het computerprogramma ogenblikkelijk op het nummer dat het op dat moment bedacht. In feite kent de gokautomaat de uitkomst voordat de rollen zelfs maar stoppen met draaien.
Dit komt in de buurt van willekeurig voor iedereen behalve de meest bizarre theoretische purist. Elke draai van de rollen is ook een onafhankelijke willekeurige gebeurtenis. Dit betekent dat de combinaties niet op enige voorspelbare basis doorlopen. (Onthoud dat de computer duizenden cijfers per seconde doorloopt.)
De uitbetalingen voor de verschillende symboolcombinaties hebben allemaal één ding gemeen: Ze betalen veel lager uit dan de kans om die combinatie te krijgen zou rechtvaardigen.
De totale uitbetalingen voor de machine zijn altijd lager dan zelfs in vergelijking met wat er zou gebeuren als je elke mogelijke combinatie zou raken in een theoretisch perfecte set van spins.
Voorbeelden van terugverdientijdpercentages
Je hebt misschien een combinatie van drie kersen die uitbetalen tegen 1 voor 1 kans. Dit betekent dat je in feite een push-situatie hebt. Je wint terug wat je hebt uitgegeven toen je de spin maakte, maar je maakt geen winst.
Als die combinatie 100% van de tijd voorkwam, zou je een spel spelen waarin je voor altijd break-even zou spelen. Je zou niet winnen of verliezen. Maar een meer algemene kans om die combinatie te raken, kan 20% zijn. En als je 20% van de tijd 1 eenheid wint, kijk je naar een rendement van 20% voor die combinatie.
Als dat de enige winnende combinatie in het spel was, zou het spel een totaal terugverdien tijdpercentage van 20% hebben. Het huisvoordeel zou 80% zijn. De meeste gokkasten hebben een terugbetalingspercentage van ongeveer 90% of zo, wat het casino een voordeel van 10% geeft. Dat komt omdat ze meer winnende combinaties hebben dan dat en in verschillende hoeveelheden.
Je kunt bijvoorbeeld een tweede combinatie van symbolen hebben – misschien drie pruimen – die uitbetalen bij 2 voor 1 kansen. De kans om die combinatie te krijgen is misschien 10%, wat 20% meer zou toevoegen aan het terugbetalingspercentage voor het spel. Hierdoor zou het een totaal terugverdientijdpercentage van 40% hebben.
Om het terugbetalingspercentage te krijgen, vermenigvuldig je het bedrag dat je zou winnen met de kans om te winnen. Vervolgens voeg je elke mogelijke combinatie toe om een algemeen percentage te krijgen. En zo werkt de wiskunde van moderne gokautomaten.
Wordt er met gokkasten gesjoemeld?
De meeste mensen die denken dat er met gokkasten wordt gesjoemeld, denken dat het casino bepaalt wanneer een gokautomaat uitbetaalt. Ze denken bijvoorbeeld dat een gokautomaat die net uitbetaald heeft, een tijdje niet meer zal uitbetalen. Hierdoor zou het spel het verwachte terugbetalingspercentage kunnen behouden.
Maar nee, zo werken de spellen gewoon niet.
Gokautomaten hoeven geen inhaalslag te maken of uitbetalingen te compenseren. De terugbetalingspercentages zijn zo opgezet dat het voor het casino onmogelijk is om op de lange termijn geld te verliezen. De casino’s hoeven niet vals te spelen, gokkasten zijn sowieso altijd een slechte gok.
In sommige casino’s kan het terugbetalingspercentage voor een gokautomaat zo laag zijn als 75% of minder. Als je in een lokale bar speelt in een staat waar gokautomaten illegaal zijn, kun je waarschijnlijk verwachten dat het terugbetalingspercentage nog lager zal zijn. Er zijn geen officiële cijfers, maar het is niet onmogelijk dat sommige gokkasten waarschijnlijk een terugbetalingspercentage van niet meer dan 60% hebben. Bij legitieme casino’s kijk je echter naar terugbetalingspercentages tussen 75% en 95%.
Hoe kun je een gokkast beïnvloeden?
Je zou verwachten dat een gokkast niet beïnvloed kan worden. En dan zou je doorgaans gelijk hebben. Er zijn echter uitzonderingen bekend.
Een van die uitzonderingen is bijvoorbeeld Tommy Glenn Carmichael. Iemand die op verschillende manieren en jaren achter elkaar gokkasten heeft gemanipuleerd en hiermee tonnen heeft gewonnen (of beter gezegd: gestolen!). Hij is een van de meest legendarische valsspelers ter wereld.
Hij is verre van de gemiddelde gokker. Voor de gemiddelde gokker is het proberen om een gokautomaat te misleiden een oefening in nutteloosheid en dwaasheid.
Een tool die Tommy gebruikte om gokautomaten te misleiden om uit te betalen, heette de Monkey’s Paw. Het was een draadapparaat dat hij in de uitbetalingstrechter stak om op de schakelaar te drukken die een uitbetaling veroorzaakte. Zo’n apparaat zou tegenwoordig verouderd zijn, maar het is slechts een voorbeeld.
Probeer echter niet eens vals te spelen bij gokautomaten. Het is namelijk gewoon een vorm van oplichting. Immers, je weet waar je aan begint. Je kiest er zelf voor om te spelen op een spel waarvan je weet dat je in het beste geval slechts 80% of 90% van je investering terugziet. En meestal raak je gewoon alles kwijt omdat de RTP van een gokkast alleen geldt op basis van duizenden draaien.
Zijn er manieren om toch te winnen op een gokkast?
Het antwoord op die vraag is eenvoudig: Nee, er zijn geen geheimen om te winnen op gokautomaten.
Er zijn mensen die menen een geheime strategie te hebben ontdekt. Zo spelen veel mensen alleen maar op een en dezelfde gokkast, soms dagen achter elkaar.
Als je lang genoeg op gokautomaten speelt, zul je uiteindelijk zeker een winnende combinatie maken. In feite win je regelmatig, zolang je maar regelmatig speelt. Maar de wiskunde van het spel is zo opgezet dat het onmogelijk is om winst te genereren met deze overwinningen.
Het is net als de man die het systeem van “de loterij winnen” verkoopt en beweert dat hij de loterij zeven keer heeft gewonnen. Zijn grote geheim is het kopen van heel, heel, heel veel loten.
Hij onthult hoeveel geld hij heeft gewonnen, maar hij onthult nooit hoeveel hij aan de loten heeft uitgegeven om dat bedrag te winnen. Wie een miljoen euro stopt in een gokkast heeft meer kans op het winnen van een jackpot. Maar in de praktijk zijn het vaak de toevallige passanten die een euro proberen en het geluk aan hun zijde hebben.
Het enige geheim om te winnen bij gokautomaten is dus om de rollen te laten draaien en te blijven spelen.
Hoe werken progressieve gokkasten?
Progressieve gokkasten zijn de spellen met de jackpot tickers bovenaan die een steeds toenemende jackpot laten zien. Hoe kunnen dergelijke spellen zulke grote jackpots veroorloven?
Als de jackpots groot genoeg worden, worden de spellen dan niet uiteindelijk een winstgevende propositie voor de gokautomaatspeler?
De eerste vraag zullen we beantwoorden. Dergelijke spellen kunnen zulke grote jackpots veroorloven omdat ze een klein percentage van elke draai nemen om die jackpot van geld te voorzien. Het kan zo laag zijn als 0,5% of 1%, maar het telt mee voor het terugbetalingspercentage van het spel.
Het antwoord op de tweede vraag is: JA!. Als de jackpot groot genoeg wordt, wordt het spel een weddenschap met positieve verwachting. Maar dat is geen praktische reden om op progressieve gokkasten te spelen. Als de kans 1 op 10 miljoen is om de progressieve jackpot te winnen, moet je 20.000 uur spelen om die jackpot te winnen (gemiddeld).
Dat is het equivalent van 10 jaar lang een fulltime baan hebben. Tegen die tijd zal iemand anders de jackpot hebben gewonnen en zal deze terug zijn gegaan naar zijn oorspronkelijke waarde. En dat is weer geen positieve verwachting is.
Het is ook onmogelijk voor je om te weten wanneer de jackpot hoog genoeg is geworden. Je weet immers niet wat de kans is om de verschillende jackpots en andere prijzen in het spel te winnen.
Gokautomaten zijn in wezen ondoorzichtig. Je weet niet welke kansen in de symboolcombinaties zijn geprogrammeerd.
Hoe kun je gokkasten vinden die op springen staan?
Negeer alle verhalen die gaan over gokkasten die op gunstige posities in het casino worden geplaatst. Je hebt geen manier om te weten welke gokautomaten op punt staat uit te betalen. Ze veranderen niet op basis van iets dat je praktisch kunt observeren.
Het beste wat je kunt doen, is enkele praktische richtlijnen volgen over het kiezen van gokautomaten die waarschijnlijk een beter terugbetalingspercentage hebben dan andere.
Het is bijvoorbeeld een goed idee om progressieve slots te vermijden en games te spelen met een vaste hoofdprijs. Het is ook een goed idee om spellen te spelen die geen speciale bonusfuncties hebben.
Hoe meer toeters en bellen een gokkast heeft, hoe slechter het terugbetalingspercentage is. Maar vergeet het idee dat sommige fruitmachines om verschillende omstandigheden en redenen los of krap zijn. Dat is gewoon niet hoe het werkt.
Zijn gokkasten intelligent?
Deze vraag komt voort uit het idee dat een gokautomaat op de een of andere manier weet wat zijn terugbetalingspercentage zou moeten zijn. En als hij dan een grote jackpot uitbetaalt, past hij zich aan door “aan te scherpen” totdat hij dat theoretische percentage inhaalt.
Het antwoord is nee, gokautomaten zijn niet intelligent. Dat is nu net hoe ze werken. Hun voordeel komt voort uit het verschil tussen de uitbetalingen om te winnen en de kans om die prijzen te winnen.
Elke draai van de rollen is onafhankelijk van de draai ervoor. Als de kans om de bovenste jackpot op de machine te winnen 1 op 4000 is, is het 1 op 4000 bij elke draai, ongeacht wat er tijdens de vorige draai is gebeurd.
Als je een jackpot wint, draai dan de rollen opnieuw, de kans dat je de jackpot opnieuw wint is nog steeds 1 op 4000.
Conclusie
Gokkasten zijn over het algemeen een slechte gok. Er is geen vaardigheidselement en je hebt echt geen manier om te weten hoe goed of slecht de ene gokautomaat wordt vergeleken met de volgende.
Je kunt zelfs twee identieke gokautomaten naast elkaar hebben staan, en ze kunnen geheel verschillende terugbetalingspercentages hebben op basis van hun programmering.
Maar als je gokautomaten gaat spelen, heb je nu tenminste geleerd hoe ze werken en heb je de antwoorden op de belangrijkste vragen over gokkasten.