Er wordt tegenwoordig nu eenmaal veel reclame uitgezonden, zo ook door veel aanbieders van kansspelen. Zowel landgebonden casino’s als online aanbieders van kansspelen maken reclame om hun diensten aan te bieden aan het grotere publiek dat wellicht nog onbekend is met alles wat de casino’s in petto hebben. 

Er wordt door onderzoeksbureaus bijgehouden welke casino’s het meest reclame maken en welke bedrijven hier het meeste geld aan uitgeven. Zo is bekend dat in het vierde kwartaal van 2021 Holland Casino het meeste te zien was. De meeste reclames over kansspelen gingen dan ook over dit casino.

Velen zullen ongetwijfeld bekend zijn, wellicht door de vele blootstelling van het bedrijf op diverse platformen. Ook is bekend dat in datzelfde kwartaal het hoogste bedrag aan reclames werd besteed door TOTO. Dit bedrijf gaf het hoogste bedrag uit aan marketing. Het ging om wel meer dan €10 miljoen. 

Nieuwe wetgeving

Vanaf 1 oktober 2021 is het voor Nederlandse online casino’s legaal om hun diensten aan te bieden aan het publiek. De kansspelmarkt ging toen dus volledig open, maar wel met strenge voorwaarden en regels waaraan voldaan moet worden. Er waren op het moment dat het legaal was slechts tien online casino’s met een vergunning die dus legaal hun deuren konden openen voor spelers.

Om meer bekendheid te krijgen, gingen veel van deze online casino’s gelijk reclame maken om ervoor te zorgen dat spelers zich bij hen zouden aanmelden. Dit gebeurde onder andere op televisie, maar ook via diverse platformen zoals sociale media en de radio.

Misschien snel een verbod

Er zijn strikte voorwaarden waaraan een online casino moet voldoen voordat het legaal de deuren mag openen. Daarom zijn er ook strenge regels omtrent het maken van reclame. Ondanks al die regels was er al snel kritiek op de reclames die sinds oktober eindelijk uitgezonden mochten worden. De reclames die het online gokken promoten, kwamen snel onder vuur. Hierover werd gesproken in televisieprogramma’s en vooral door opiniemakers die hun mening uitten tegen de reclames. 

Verslavingskunde Nederland riep zelfs op tot een verbod op de reclames. Naar aanleiding van deze oproep volgde de politiek met Kamervragen. .

De cijfers

In de maand oktober van 2021 waren de reclames van Holland Casino en die van TOTO het vaakst te zien op televisie. Beide bedrijven gaven hier dan ook het meeste geld aan uit. Marketing was dus een belangrijk doeleinde voor het geld van Holland Casino en TOTO. Deze cijfers waren ook terug te zien in november van hetzelfde jaar. Het onderzoeksbureau Nielsen maakte hun cijfers openbaar waarna deze voor het publiek te zien waren. Na de cijfers van november volgde ook de cijfers van december die het jaar afsloten.  

Uit deze cijfers die openbaar werden gemaakt door Nielsen bleek dat over het gehele vierde kwartaal Holland Casino het meest te zien was op televisie met hun reclames. Dit kan worden opgemaakt uit de cijfers van oktober, november en december bij elkaar. 

Hoe vaak worden deze reclames uitgezonden?

Het is dus duidelijk dat Holland Casino de meeste reclames aanbood in het vierde kwartaal van 2021. Dit casino steekt met kop en schouders boven de andere uit als het gaat om de frequentie waarmee de reclames op televisie te zien waren.

In totaal komt hun aandeel neer op wel 14.025 reclames. Dit is gelijk een stuk meer dan bijvoorbeeld BetCity.nl die slechts 3.800 keer hun reclame hebben getoond op televisie en tombola die dit 3.614 keer deed. Deze casino’s stonden wel op de tweede en derde plaats wat betreft aantallen.

Sponsoring als invloed

Onderzoeksbureau Nielsen is van mening deze aantallen resulteren uit de sponsoring van de Eredivisie. Wanneer je bekend bent met de sportzender ESPN, zul je ongetwijfeld reclames voorbij hebben zien komen van Holland Casino.

Een groot deel van de reclames die Holland Casino daar uitzendt, worden aangeduid als zogenoemde billboards, oftewel de programmasponsoring. Deze herken je, omdat deze worden getoond voorafgaand of na afloop van een reclameblok. Soms vaak zowel voorafgaand als achteraf. Je herkent het aan de woorden: ‘’Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door.’’ Dit zijn woorden die iedere Nederlander wel bekend in de oren klinken. 

Aantallen per maand

Het aantal reclames dat Holland Casino toonde in december ten opzichte van oktober is wel afgenomen. Zo werd er in oktober 5.110 keer een reclame van ze getoond, maar in december was dit nog maar 4.196 keer. Volgens onderzoeksbureau Nielsen, is het aantal reclames dat TOTO uitzond nog significanter gedaald. Zij gingen van 1.745 getoonde reclames in oktober naar slechts 887 reclames is november. Wel opvallend is dat ze in december juist weer wat meer reclames toonden, namelijk 1.029. 

In oktober zond BetCity.nl 1.162 reclames uit op de Nederlandse televisie en dit bleef redelijk stabiel in november. Deze maand zonden ze 1.048 reclames uit. In december waren ze wat vaker op de buis te zien en kwam het 1.590 op de televisie met hun reclamespotje. 

De bingosite tombola opende pas 21 oktober hun online deuren. Hierdoor zijn de aantallen die hun reclame op televisie aanduiden een stuk lager in deze maand dan andere, legale online casino’s. Ze waren in deze maand slechts 227 keer te zien op televisie en begonnen dan ook rustig aan. In november waren de reclames die je misschien herkent als de ‘Wij zijn tombola!’ reclame al 1.322 keer te zien. Dit liep de maand die volgde nog op tot wel 2.065 getoonde reclames. 

Batavia Casino maakte in November meer reclame dan dat ze in december deden. Je bent misschien bekend met ze dankzij de ‘JaJaBatavia!’ reclame. Deze waren in december dus minder vaak te zien dan in november het geval was.

De reclames van bet365 waren in december juist vaker te zien dan in november. Het gaat dan niet om een groot verschil, want in de aantallen liepen slechts op met 133 reclames nadat ze in november 566 een reclame toonden op televisie.

De getallen die aanduiden hoe vaak de reclames van Jack’s zijn uitgezonden, bleven elke maand ongeveer gelijk en dat terwijl ze pas eind november live gingen in Nederland. Er werd op televisie geen reclame gemaakt door GGPoker.nl, Bingoal.nl en LiveScoreBet. Dit werd bekend uit de cijfers van onderzoeksbureau Nielsen.

Kansspelen die niet online worden gespeeld

Het mag dus duidelijk zijn dat Holland Casino verantwoordelijk is voor het grootste aandeel aan reclames over het hele vierde kwartaal van 2021. Het gaat dan om online kansspelen als overige kansspelen die niet online gespeeld hoeven worden. Als het om de cijfers gaat van kansspelen die niet online zijn, heeft de Nationale Postcode Loterij de meeste reclames uitgezonden. 

Mediabestedingen over het vierde kwartaal

Het gaat Nielsen niet enkel over het aantal reclames dat is uitgezonden door de verschillende casino’s, maar ook over de bedragen die door de casino’s zijn uitgegeven aan marketing doeleinden. Hierbij zijn enkele zaken belangrijk voordat er naar de data gekeken wordt. 

Onderzoeksbureau Nielsen houdt bij het reflecteren van de mediabestedingen de prijslijsten aan van de partijen die reclames op de Nederlandse televisie verkopen. Het gaat dan om Ster, Ad Alliance en Talpa Network. Online gokbedrijven bieden echter ook reclame aan via andere platformen zoals billboards langs de weg, het internet, kranten en andere bladen en ook op de radio.

Omdat Nielsen gebruik maakt met de prijslijsten die bekend zijn, kan het zijn dat dit niet geheel accurate berekeningen oplevert. Bovengenoemde verkopers werken vaak met kortingen aan de hand van het aantal afgenomen reclames. Nielsen is niet bekend met deze precieze kortingen. Hierdoor kan het zijn dat de uiteindelijke mediabestedingen lager liggen dan bekend is. De cijfers geven dus enkel een indicatie.

Verder maakt Nielsen een onderscheid tussen kansspelen die online gespeeld worden en overige kansspelen. Deze scheidingslijn is echter niet altijd even duidelijk, dus om het niet te moeilijk te maken, zal er in dit overzicht een totaal van de twee samengevoegd worden gebruikt. 

Ook voegt Nielsen de uitgaven samen van casino’s die zowel online hun spellen aanbieden als in een fysiek casino. Er wordt dus geen onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld FairPlayCasino.nl en Fair Play. Dit casino biedt hun spellen zowel in landgebonden casino’s aan als in hun online casino. De totalen worden hiervan bij elkaar gevoegd. 

Het gaat dan ook om zowel televisie bestedingen als overige uitgaven aan de media. Bestedingen aan reclames die via sociale media worden vertoond worden niet meegenomen in het overzicht. Het gaat dan om advertenties via Google, dus bijvoorbeeld via YouTube, of advertenties via Facebook en andere sociale media kanalen. 

Wie gaf het meeste geld uit?

Volgens Nielsen is het duidelijk dat TOTO het meeste geld heeft besteed aan marketing in het vierde kwartaal van 2021. Ze gaven over de drie maanden oktober, november en december al meer dan €10 miljoen uit aan marketing. Ze zijn dan ook verantwoordelijk voor bijna een kwart van de totale uitgaven aan marketing in het vierde kwartaal als alle kansspelaanbieders betrokken worden. 

Holland Casino is ook niet zuinig en komt op een tweede plek met een besteding van maar liefst €8,5 miljoen. Een flink aandeel zal van de sponsoring van de Eredivisie komen. Hier zullen ze ongetwijfeld veel geld in hebben gestoken. Holland Casino is verantwoordelijk voor net iets meer dan een vijfde van de totale mediabestedingen in het vierde kwartaal.

Na deze twee grote aanbieders komen de particuliere aanbieders zoals de bingosite tombola, Fair Play Casino en Batavia Casino. Ook zij hebben flink wat geld besteed aan marketingdoeleinden, maar komen nog niet in de buurt van TOTO en Holland Casino met hun uitgaven. Tombola gaf zo’n €5,9 miljoen uit verdeeld over de drie laatste maanden van 2021. Fair Play Casino besteedde €5,5 miljoen en Batavia Casino zat hier nog onder met een besteding van €4,7 miljoen.

BetCity.nl maakte naam met reclames waarin bekende Nederlander Andy van der Meijde te zien was. Ze waren met hun reclames zo’n €3,8 miljoen kwijt aan mediabesteding. Hierna volgt bet365 die €2,4 miljoen uitgaf aan reclames. De laatste partij die een groot bedrag apart heeft gehouden voor mediabestedingen is Jack’s Casino & Sports. Zij hebben €1,9 miljoen uitgegeven in het vierde kwartaal van 2021. 

Lagere bestedingen

Reclames van Bingoal.nl en GGPoker.nl zijn niet uitgezonden op televisie. Ze hebben dan ook niet zo’n groot bedrag uitgegeven aan de media als de bovengenoemde partijen. De bruto bestedingen kwamen dan ook neer op €26.040 door Bingoal.nl en €2.051 door GGPoker.nl. Bingoal.nl heeft wel diverse advertenties getoond op bijvoorbeeld Facebook, maar deze bedragen zijn niet opgenomen in het bovenstaande bedrag. GGPoker.nl heeft sponsorships afgesloten met voetbalclubs. Ook deze bedragen komen niet terug in de data.

GGPoker.nl staat dus overduidelijk op de laatste plek als het gaat om de totale uitgaven over het laatste kwartaal van 2021. Als het enkel gaat om online kansspelen, staan TOTO en Holland Casino duidelijk bovenaan het lijstje. Als er echter ook gekeken wordt naar de Nederlandse partijen die kansspelen aanbieden die niet online gespeeld worden, ziet de top drie er toch anders uit.

Nederlandse loterijen

De drie kansspelaanbieders die het meeste geld hebben besteed aan reclame en andere marketing, zijn Nederlandse loterijen. Deze drie aanbieders zorgen er dus voor dat de TOTO en Holland Casino eigenlijk op de vierde en vijfde plek staan. Op de eerste plaats staan de Nationale Postcode Loterij die zelfs meer dan €24 miljoen hebben besteed aan reclames in het vierde kwartaal van 2021. 

De tweede plaats is voor de Staatsloterij die maar liefst €13 miljoen uitgaf aan dezelfde doeleinden over dezelfde periode bekeken. Op plaats drie staat de VriendenLoterij met uitgaven die neerkomen op €11 miljoen. 

Grote bedragen

Het gaat dus om erg veel geld dat er rondgaat in de casino wereld. Niet alleen tijdens de spellen worden er grote bedragen ingezet door spelers, maar ook voor marketingdoeleinden wordt veel geld aan de kant gezet door de kansspelaanbieders zelf. Nu weet je dus waar een deel van jouw inzet naartoe gaat wanneer je besluit mee te spelen met kansspelen. 

Bron: Casinonieuws.nl

Bet365 970x250